Hvilke .no-domener er sperret for registrering hos Norid

En interessant artikkel hos Dinside om en hemmelig svarteliste som forbyr støtende og seksuelle domener hos Norid (.no).

Jeg siterer fra Dinside:

• Det er enkelte uttrykk som ikke tillates registrert under .no, forklarer daglig leder Hilde Thunem i Uninett Norid til Dinside.

Lista, som skal være rundt 150 domenenavn lang, ble laga i 2001. Den har ikke blitt endra siden, og er fortsatt strengt hemmelig.

• Vi gir ikke ut lista til noen, fordi vi ikke ønsker at tredjeparter skal bruke den til å bevisst forsøke å omgå begrensningene, forteller Thunem.

Kan jo være morsomt å bruke denne tråden for å samle opp domener man kommer borti som er sperret - ikke minst vil dette føre til at Tonny ranker big time på søk etter slike fy-domener :stuck_out_tongue:

Jeg understreker at min interesse kun er av faglig natur, og jeg velger derfor å ikke ta “ordene” i min munn - det kan jo andre gjøre :wink:

1 Like

He he. Det var ikke vanskelig å finne et knippe slike på et par minutt.

Men ser ikke noen grunn til å offentliggjøre mine skitne tanker her :wink:

Havnet på samme konklusjon selv, men det finnes vel andre som tenker annerledes :wink: (?)

Hitler.no er svartelistet

Så forskjellig kan man tenke :smiley:

1 Like

Men derimot er ikke stalin.no og polpot.no svartelistet. Det første er registrert, det andre er ledig.
Ikke så vanskelig å finne kjønnsord eller banning som er svartelistet, som det står over, uten at jeg heller ser noen grunn til å ramse opp ordene.

Men det er heller ikke vanskelig å finne manglene ved denne listen, hvis en kombinerer det svartelistede ordet med en forstavelse går det gjennom ser det ut til. Mitt rykte forbyr meg å antyde de groveste jeg prøvde, men selv om helte er svartelistet kan en fint registrere f.eks. svarte-helte (med eller uten bindestrek). Lignende kombinasjoner er lett å finne. Og dermed er kanskje hele denne svartelisten noen tøys?

Litt merkelig å sensurere domener, men det ante meg :slight_smile:

Etter at Aftenposten brukte offentlighetsloven for å få innsyn i Norid sin praksis, har Norid i stedet valgt å offentliggjøre fy-listen sin: https://www.norid.no/no/regelverk/navnepolitikk/vedlegg-a/

2 Likes

Mange skuffede nordlendinger tenker jeg, slagereren hestku* er visst bannet :stuck_out_tongue:
Kunne nok blitt en livlig side!

Norid har ikke noe til overs for mannlig selvforlystelse ihvertfall… :slight_smile:

ronk
ronken
ronket
ronke
ronker
ronka
ronking
runk
runke
runken
runket
runker