Vurderer å ta over et domene med nettside som begge er på Domeneshop. Kan jeg bare ta over kontoen til vedkommende og forandre navn/eier/betalingsinfo osv?
Domenet er greit nok det må gjennom en offisiell overtakelse, men hva med selve webhotellet?
Vurderer å ta over et domene med nettside som begge er på Domeneshop. Kan jeg bare ta over kontoen til vedkommende og forandre navn/eier/betalingsinfo osv?
Domenet er greit nok det må gjennom en offisiell overtakelse, men hva med selve webhotellet?
Ja, du nevner at du må gjennom offisiell overtakelse på domene, og det må du. Webhotellet kan du bare ta over (spørs jo om han har flere produkter på en konto f.eks), via konto eller sende mail til domeneshop hvor han bekrefter kjøp (overføre til din egen konto), kan ikke forestille meg at det er noe problem.
Her er forøvrig svar jeg fikk fra Domeneshop
Et webhotell er tilknyttet direkte til domenenavnet hos oss, så hvis du får utført eierendring og flyttet domenet til en konto som du administrerer så betyr dette også at du har kontroll på webhotellet tilhørende domenet.
Drar frem igjen denne, har tatt over domenet nå og flyttet det over på min Domeneshop-konto.
Har aldri hatt webhotell hos de før så jeg er litt usikker på hvordan det fungerer.
Jeg ser nå att jeg kan gå inn på domenet ----> administrer webhotell, men skal det være en link der til webhotellets kontrollpanel? Må jeg ha egen bruker/passord på selve webhotellet?
Det er ikke noe mer kontrollpanel enn det du ser under “mine domener” på domeneshop. Klikk på respektivt domene, så får du opp det som finnes av muligheter. Du trenger bare passord til ftp og databaser.
Fant passordet til ftp og senere igjen data for database.
Uvant for meg dette som kun har brukt cPanel… Hvordan kommer jeg inn i databasen da, kan jeg bruke noen program ala ftp via desktop?
Du må ha et program ja, jeg bruker Sequel Pro på min Mac, det fungerer fint.
Andre alternativer for win 10 maskin?
Filezilla vel (?)
Edit: Bare glem det, misforsto helt. Jeg tror jeg sier natta!
Valgte et av de som Domeneshop selv listet opp, HeidiSQL som er en open source programvare. De har holdt på i 9 år så jeg regner med det er et godt nok program for mitt bruk.