Trenger SEO råd

Jeg har lest litt og forstår etter hvert at SEO ikke er noe man uten videre blir klok på.

Hvis du skulle gi meg 2 råd om SEO som jeg måtte prioritere å jobbe med. Hvilke ville det være og hvorfor akkurat disse?

Gode artikler og lenker, i kombinasjoner.

Det som fungerer aller best (og som er aller vanskeligst), er å lage et eller annet som folk får lyst til å dele med andre. Det være seg som lenker, på Facebook etc.

Gode PR domener - gode links - content

Innhold og innhold.

Gode titler og innhold.

Sosiale medier og backlinks hvis å ranke asap er det viktigste
Innhold hvis du tenker langsiktig.

1. Gjør som om google ikke eksistere og fokusere på content til brukerne :slight_smile:
    Få lenker fra relevante nettsteder
    Skriv til brukerne og ikke ut fra formularer om x,xx% keywords

2. Sosiale medier

1. Adwords
  2. Pressemelding
  3. Hva er Seo? Det burde het GoogleO

2 SEO tips

1. Gå for en søkefrase som eks. “gode startsider”, og fyll nettsiden med dette, alt-tags, h1,h2, meta description, 2-3 bilder som heter godestartsider1.jpg osv, heading, skriv noe fornuftig om hva “gode startsider”, link til andre nettsider som ranker høyt på frasen.

2. Få linker til deg med “gode startsider”.

Du bør nå ha en side som handler mye om “gode startsider”. Er innholdet ditt orginalt ( også bildene), bør du ha en fair sjanse til å ranke høyt.

Ang hvor mange ganger du skal bruke et Keyword - sjekk ut:
Oppskrift på risotto - Slik blir risottoen perfekt - Spise ( som er veldig gode på seo, content og google flooding).
Risotto er med 75 ganger i alle mulige versjoner.
Og ja den er førstetreff på søket “risotto”.

Nevnte den akkurat i en annen tråd, men tar sjansen å dropper lenken her også. Her er foredraget jeg holdt om SEO på Confex E-Handel 2014 i går:
SEO for Nettbutikker - Confex E-Handel 2014

Mitt stalltips er å følge med på ranking factors fra Search Metrics for 2014 som snart lanseres: SEO Ranking Factors - Rank Correlation 2013 for Google USA 2013

Jeg ville vært litt forsiktig med det der, det kan bli for mye av det gode og Google kan bli sure for slikt. Jeg tror nok at klikk.no rangerer pga av andre ting.
Eksempel på at det omvendte fungerer er CUPCAKES - Oppskrift på CUPCAKES » ». Der er ikke ordet cupcakes nevnt veldig mye. Men det er stor konkurranse i Google om det ordet.

Enig med Tonny - å nevnte søkeordet gang på gang gir ikke bedre effekt, men hele konteksten rundt søkeordet kan gi en effekt.

F.eks om søkeordet er sykkel, så hjelper det å ha med hjelm, vei, tur, friluft osv.

Høyere plassering på Google - bruke andre nøkkelord.

Det er en balansegang mellom Keyword Density og Readability. Use it carefully..

Ang synonymer og korrelasjoner i innholdet er det mye interessant å lese her:
Google Semantically Related Words & Latent Semantic Indexing Technology | SEO Book

http://www.webmasterworld.com/forum34/665.htm?highlight=lsi

Den forumtråden der er fra 2004 timepoint. Og den bloggposten ser ut til å være fra 2005.

Nyere bloggpost..

Tonny: joda, men forsatt greit å ta hensyn til for å fange opp flere søk og ranke høyere.

Denne posten om Hummingbird er nok mer aktuell :-/
Google Hummingbird Algorithm Update Delivers Answers to Questions

Søkeordene er mindre viktige, men det viktigste er at du har et svar på nettsiden din:
" Hummingbird is all about synonyms, queries formed as questions, and long tail keywords".

Konklusjonen min er ha større fokus på Søkefraser som:
Hvordan xxx
Slik lager du xxx
Hvor får man kjøpt xxx

Appropos. Effektive ord å bruke i titler, de gjør at flere klikker på din side i søkeresultatene:

Enkel
Nyttig
Rask
Effektiv
Oversiktlig
Morsom
Viktig
Tips

Skriv masse godt innhold, lenk mellom egne artikler. Bygg gode sosiale profiler og link til artiklene dine på forum og sider der du kan få god direkte trafikk. Dersom innholdet er bra, vil andre lenke videre og dele det.

Det nytter ikke å skrive masse tynne artikler om et nøkkelord.

Da får du lenker for flere 1000 dollar gratis. F.eks. har jeg hatt nettsider innen tekniske ting som har blitt lenket til av store nettsider (universiteter mm.) nettopp pga. bra kvalitet. Hva tror dere en gammel, autoritativ .EDU-lenke er verdt?

Send gjerne mail til parallelle sider, og få dem til å lenke til deg.

Når det gjelder nøkkelord:
tittel: “Feriepenger forklart en gang for alle”
H1: “Hvor mye får jeg i feriepenger?”
Body (1-2 %):
"Vi får ofte spørsmål om feriepenger, og hvordan disse beregnes. I tillegg er det mange som har startet i ny jobb, og lurer på hvorfor de trekkes i lønn. I denne posten vil vi oppklare mystikken rundt feriepenger, slik at du kan ta kontroll over din økonomi

Hvordan beregnes det?
Selve utregningen er ganske enkel. […]
Det er først når man har flere arbeidsgivere, eller har begynt i ny jobb i løpet av året, at det kan bli komplisert.
"

bilde-alt “grafisk fremstilling av utbetalt feriepenger og trukket lønn”

Her får vi mye long-tail “gratis”, vi nevner “trekk i lønn”, “økonomi”, “spørsmål”, “bergening” … Kanskje vi ikke ranker #1 for “Feriepenger”, men vi kan f.eks. ranke for “feriepenger trekk i lønn”, “Hvorfor trekkes jeg i lønn”, “feriepenger ny jobb”.

Denne blir lenket på forum der folk spør “Hvorfor blir jeg trukket i lønn i mai?”, “Utbetalt feriepenger ved jobbslutt?” osv.

Akkurat :slight_smile: